Adresáti sú kontaktovaní v mene pošty s tým, že sa môžu zapojiť do
žrebovania, vyberú si spomedzi znázornených obálok a ak uhádnu, vyhrajú
nový mobilný telefón. "Hádať môžu trikrát, zväčša na tretí pokus sa
adresátovi zobrazí výherná ikona, že ako verný zákazník vyhral nový
iPhone a uhradiť má 1 euro za poštovné. Následne si od adresáta
vyžiadajú kontaktné údaje, mail a telefónne číslo, ako aj údaje
platobnej karty," opísala podvodné e-maily hovorkyňa pošty Iveta
Dorčáková. Vizuály falošných e-mailov sú zverejnené aj na webovej
stránke pošty.
Slovenská pošta zaznamenala už viac ako 20 rôznych podvodných e-mailov,
ktoré sa tvária ako od pošty. Adresáta vyzývajú k úhrade platieb za
doručenie zásielky, k zmene doručenia či uloženiu zásielky, alebo
zaplateniu colných poplatkov. "Adresáti dostávajú falošné maily pod
hlavičkou Slovenskej pošty aj v spojitosti so stránkami, ktoré ponúkajú
na kúpu či predaj rozličný tovar a ak adresát zadá údaje zo svojej
platobnej karty cez stránku veľmi podobnú webovej stránke pošty, majú mu
byť pripísané peniaze na účet za tovar," poznamenala Dorčáková
s tým, že Slovenská pošta nikdy nepýta peniaze ani nesprostredkúva
pripísanie peňazí na účet prostredníctvom e-mailov.
Zároveň dodala, že sa stále objavujú aj falošné e-maily či SMS správy
pod hlavičkou Slovenskej pošty, požadujúce od adresátov úhrady poplatkov
za doručenie zásielky či preclenie zásielky. Ak klient akceptuje túto
falošnú požiadavku, webový odkaz ho presmeruje rovno na platobnú bránu,
kde má zadať údaje zo svoje platobnej karty. "Klienti by sa mali mať
na pozore, pretože ani v tomto prípade nie je odosielateľom Slovenská
pošta. Slovenská pošta nikdy nežiada poplatky prostredníctvom e-mailov
či SMS, a to ani pri colnom konaní. Clo aj poplatok za colné konanie
zaplatí klient priamo pri doručení zásielky," upozornila hovorkyňa pošty.
V tejto veci podala Slovenská pošta trestné oznámenie na neznámeho
páchateľa, aktuálne podľa Dorčákovej prebieha vyšetrovanie. Na falošné
e-maily upozorňuje pošta aj na svojej webovej stránke. "V prípade, že
klienti na tieto podvodné maily už zareagovali a uhradili požadovanú
sumu, čím im bola spôsobená škoda, odporúčame im obrátiť sa na orgány
činné v trestnom konaní," doplnila hovorkyňa.